استراتژی فروش موفق و موثر
در این مقاله در خصوص اعلائم و دلایل شکست استراتژی فروش توضیح خواهیم دارد. سپس بیان راهکارهایی برای تیم مدیران اجرایی سازمان برای دستیابی به یک استراتژی فروش موفق و موثر خواهیم پرداخت.
علائم یک استراتژی فروش ضعیف
فقدان همکاری
این آفت بسیاری از سیستمهای فروش است ، مدیر فروش تنها نقش بازی مینماید و فروشندگانش از سر ناچاری با وی کار مینمایند. هیچکس در این سازمان همکار واقعی نیست و تنها برای اخراج نشدن، کار مینمایند. هیچ ارزشی به مشتری منتقل نمیشود.
اولویتهای کاری بسیار
کارکنان تیم فروش مانند یویو در حالا رفتوبرگشت هستند ، سازمان سرشار از استرس است، همه کارها در اولویت هستند و هیچ کاری ۱۰۰ تمام نمیشود. نارضایتی داخلی و خارجی سازمان بالاست. فروشندگان به درستی نمیدانند که کدام کار واقعا در اولویت است.
فقدان حمایت مدیر اجرایی
حمایت مدیرعامل از کارکنان یک ماموریت کلیدی برای مدیرعامل است. مدیرعامل باید مدیران رده پایین را حمایت کامل نماید تا کارکنان به تغییرات و پیادهسازی فرایندها متعهد باشند.
عدم شفافیت در اطلاعات
هیچ تقویتی ( انگیزشی) از سوی مدیران فروش و بازاریابی وجود ندارد. یک پیام شفاف از سوی مدیران اجرایی خشکوخالی خطاب به کارکنان نیز سبب ایجاد انگیزه و تمرکز کارکنان میشود که حتی از آن نیز دریغ میشود. در میان بازار شایعات داغ میگردد. عدم وضوح در برنامههای آتی و حرفهای درگوشی که مستخدمین شرکت از یک اتاق به اتاق دیگر میبرند ، تنها موجب سردرگمی و استرس کارکنان است.
موارد فوق موجب ۷۰% شکستهای استراتژی فروش سازمانهاست
چهار گام برای ساخت یک استراتژی فروش موفق وموثر
گام اول پیادهسازی یک استراتژی فروش : تحلیل اطلاعات فروش
اول باید متوجه شوید که کارکنان فروش چگونه اطلاعات را جمعآوری مینمایند. باید متوجه شوید که فروشندگان شما چه اطلاعاتی را علیه رقبا در اختیاردارند. در این حالت میتوانید نقاط ضعف و قوت فروشندگان بیابید. اکنون باید مشکل موجود در حوزه جمعآوری اطلاعات را کشف نموده باشید.
گام دوم پیادهسازی یک استراتژی فروش : لیست اولویتهای فروش خود را تعیین نمایید.
باید از تمام دادهها، ابزار، تجربیات و مهارتهای سازمان در جهت تعیین لیست اولویتهای فروش برای اثرگذاری هرچه بیشتر بر درآمد استفاده نمایید.لیست بر اساس ارزش و سختی کار باید تهیه شود.