در بخش اول این موضوع، “چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم“، ما نکاتی را که باید قبل از دست به کار شدن برای نوشتن یک طرح توجیهی مدنظر قرار دهیم را مورد بحث قراردادیم. اکنون با نگاه کردن به این موضوع که یک طرح توجیهی حرفهای چه شکلی باید باشد کار را پیش میبریم.
یک طرح توجیهی آنچه باید انجام شود، و اینکه چه موقع، کجا، چطور و چرا باید انجام شود را مورد تاکید قرار میدهد. این طرح توجیهی مدل کسبوکار را شرح میدهد، یعنی محصولات یا خدمات یک کسبوکار چطور برای مشتریان ایجاد ارزش میکنند، ساختار هزینهای و منابع درآمدی و حاشیه سود.
با این حال، تاکید و ترتیب اجزای طرح توجیهی میتوانند از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر متفاوت باشند. با این وجود، الگوی یک طرح توجیهی یا مدل طرح توجیهی برای بیشتر کسب و کارها تقریبا به طور قطع حداقل برخی از محتوایی که در این مقاله به اشتراک گذاشته میشود را شامل میشود.
خلاصه اجرایی بخش اول هر طرح توجیهی است که باید توسط سرمایهگذاران و وامدهندههای بالقوه خوانده شود. در صورتی که خلاصه اجرایی ضعیف نوشته شده باشد، خلاصه اجرایی اغلب تنها بخش از طرح توجیهی خواهد بود که خوانده خواهد شد.
بر این اساس، شما باید وقت لازم برای آماده سازی یک خلاصه اجرایی پویا که کسب و کار را شرح میدهد، مرحلهای که شرکت در آن قرار دارد و جهت استراتژیک آن را شناسایی مینماید، بازار شرکت و طرح بازاریابی شرکت را شرح می دهد، به طور مختصر پیشینه مدیریتی را بحث مینماید، و انتظارات درآمدی و سوددهی شرکت را بیان مینماید صرف نمایید.
ادامه : چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟ – محتوا و ساختار الگوی پایه [ قسمت دوم ]
طرح توجیهی اگر به صورت حرفهای برای کسبوکار کوچک شما نوشته شده باشد ، میتواند یکی از مهمترین اسناد دستیابی به موفقیت باشد. متاسفانه، بسیاری از صاحبان کسبوکارهای کوچک این فرایند را دشوار و گیج کننده مییابند.
نوشتن یک طرح توجیهی برای موفقیت هر کسبوکاری ضروری است. یک طرح توجیهی مسیر حرکت را مشخص مینماید، شما را در مسیر درست نگه میدارد و معمولا برای کسبوکارهایی که به دنبال کمک بلاعوض دولتی یا دریافت وام کسبوکار هستند یک الزام است.
نکات پایهای نوشتن طرح توجیهی
در گوگل هر آنچه را که میتوانید در مورد کسبوکارتان بیابید را جستجو نمایید. مهمترین چیز قبل از شروع یک کسبوکار جدید آن است که بینش و تجربه خوبی در زمینه فعالیت اقتصادی که قصد ورود به آن دارید کسب نمایید. باید تا قبل از کامل کردن طرح توجیهی خود، تصمیماتی در مورد کسبوکار خود اتخاذ نمایید از جمله ساختار، استراتژی بازاریابی ، و تأمین مالی. با داشتن اطلاعات درست امکان پیشبینی و تحلیل دقیقتری برای شما فراهم خواهد شد.
طرح خود را خلاصه و مختصر بنویسید. همیشه به خاطر داشته باشید که طرح توجیهی شما باید توسط صاحبان مشاغل پرمشغله خوانده شده و مورد بازبینی قرار گیرد و طرحهای کسبوکار طولانی میتوانند برای این افراد خستهکننده باشند. امروزه طول متوسط بیشتر طرحهای کسبوکار کمتر از آن چیزی است که پیشتر بود. شما احتمالا میتوانید همه آنچه نیاز دارید را در 40 تا 60 صفحه مطلب منتقل نمایید، به علاوه 5 صفحه ضمیمه برای پیشبینیهای ماهیانه، رزومههای مدیریتی، و دیگر جزئیات. اگر طرحی دارید که بیش از 70 صفحه است، احتمالا خیلی خوب آن را خلاصه نکردهاید.
ادامه مطلب : چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟